Παρασκευή 8 Φεβρουαρίου 2013

ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΑΘΗΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΧΟΛΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΤΟΥ ΤΕΙ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ





Σύμφωνα με το Σχέδιο Αθηνά σχεδιάζονται για το τη Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας του ΤΕΙ της Πάτρας οι κάτωθι αλλαγές:



Το Τμήμα Λογιστικής απορροφάται από το Τμήμα Λογιστικής του ΤΕΙ Μεσολογγίου, το οποίο μετονομάζεται σε Τμήμα Λογιστικής Χρηματοοικονομικής.



Το Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων και το τμήμα Τουριστικών Επιχειρήσεων απορροφώνται από το Τμήμα Διοίκησης Κοινωνικών Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων και Οργανώσεων του ΤΕΙ Μεσολογγίου και μετονομάζεται σε Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Οργανισμών και Συστημάτων.



Δηλαδή η Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας του ΤΕΙ Πατρών με βάση το σχέδιο Αθηνά σχεδιάζεται να απορροφηθεί σχεδόν εξολοκλήρου από την αντίστοιχη Σχολή του ΤΕΙ Μεσολογγίου. Εξαίρεση αποτελούν τα Τμήματα Επιχειρηματικού Σχεδιασμού και Πληροφοριακών Συστημάτων και Εφαρμογών Πληροφορικής στη Διοίκηση και Οικονομία του ΤΕΙ Πατρών που παραμένουν στην Πάτρα αλλά όμως συγχωνεύονται και μεταλλάσσονται σε Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής το οποίο θα ανήκει στην Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών (ΣΤΕ).



Σημειώνεται πως η Γενική Συνέλευση της Σχολής Διοίκησης και Οικονομίας του ΤΕΙ Πατρών, με την υπ’ αριθ. 9/26.11.2012 απόφασή της, είχε υποβάλει πλήρη, τεκμηριωμένη πρόταση σύμφωνα με τα τεθέντα κριτήρια αναδιοργάνωσης της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, προς τη Διοίκηση του Ιδρύματος και προς το Υπουργείο Παιδείας, η οποία δεν ελήφθη καθόλου υπόψη.




Β. Η υφιστάμενη κατάσταση στη Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας της Πάτρας

Η Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας του ΤΕΙ Πατρών (πλην των δυο Τμημάτων που συγχωνεύονται και παραμένουν στην Πάτρα) έχει 6.300 ενεργούς σπουδαστές, υψηλό βαθμό ζήτησης (σε κάποια τμήματα οι βάσεις είναι πάνω από 13,0) και αντίστοιχα υψηλό βαθμό αποφοίτησης. Το εκπαιδευτικό προσωπικό διαθέτει ακαδημαϊκά προσόντα, σημαντικό βαθμό εξειδίκευσης και επαγγελματικής εμπειρίας, ενώ υπάρχει άριστη συνεργασία με το προσωπικό του Πανεπιστημίου Πατρών. Η απορροφητικότητα των πτυχιούχων είναι υψηλή και σε αυτό βοηθά σημαντικά το οικονομικό και αστικό περιβάλλον της Πάτρας που διαθέτει ένα σημαντικό αριθμό επιχειρήσεων, στις οποίες οι σπουδαστές εκπαιδεύονται και βρίσκουν δουλειά. Ένας μεγάλος αριθμός των σπουδαστών κατάγεται από την Πάτρα και από το ευρύτερο περιβάλλον της Αχαΐας. Η Σχολή (και το ΤΕΙ Πατρών) διαθέτει σημαντική υλικοτεχνική υποδομή, πλήρως εξοπλισμένα εργαστήρια και άλλες τεχνικές υποδομές υψηλού επιπέδου (π.χ. βιβλιοθήκες, αμφιθέατρα, συνεδριακό κέντρο, κ.α.).

Η πόλη της Πάτρας, η τρίτη πληθυσμιακά μεγαλύτερη στην Ελλάδα, δίνει στους σπουδαστές μας ευρύτατες ευκαιρίες τόσο στην ερευνητική τους δραστηριότητα όσο και στην υλοποίηση της πρακτικής τους άσκησης σε οργανωμένες επιχειρηματικές μονάδες, γεγονός πολύ σημαντικό για το χαρακτήρα της σχολής μας ως Διοίκησης και Οικονομίας. Ας σημειωθεί ακόμα ότι τα Τμήματα Λογιστικής, Διοίκησης Επιχειρήσεων και Τουριστικών Επιχειρήσεων έχουν θεσμοθετηθεί από το 1973, διαθέτουν όχι μόνο σημαντική εμπειρία

στον τομέα τους αλλά και αναγνώριση από την υπόλοιπη ακαδημαϊκή κοινότητα καθώς επίσης από την κοινή γνώμη, όπως εκφράζεται στις προτιμήσεις των υποψηφίων σπουδαστών. Εν ολίγοις η Σχολή μας δεν ιδρύθηκε για να εξυπηρετήσει μικροκομματικές σκοπιμότητες ούτε τα συμφέροντα της τοπικής κοινωνίας, υπάρχει γιατί παρέχει ήδη επί 40 χρόνια άρτια τεχνολογική εκπαίδευση.

Γ. Προβλήματα που αναμένονται να δημιουργηθούν από το σχέδιο «ΑΘΗΝΑ»

Η Σχολή Διοίκησης του ΤΕΙ Μεσολογγίου περιλαμβάνει τα τμήματα Λογιστικής και Διοίκησης Κοινωνικών Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων και Οργανώσεων και είναι αυτά τα δυο Τμήματα που θα απορροφήσουν τους 6.300 σπουδαστές από την Πάτρα.

Δεν υφίσταται Τμήμα Τουριστικών Επιχειρήσεων και επομένως η σχολή δεν απονέμει πλέον αυτόν τον τίτλο σπουδών, με ό, τι αυτό συνεπάγεται για την ανάπτυξη της περιοχής στον τομέα αυτό.

Τα Τμήματα Επιχειρηματικού Σχεδιασμού και Πληροφοριακών Συστημάτων και Εφαρμογών Πληροφορικής στη Διοίκηση και Οικονομία αλλάζουν εντελώς τον χαρακτήρα τους αφού χάνουν το επιχειρηματικό τους πλαίσιο και μεταλλάσσονται σε Τμήματα Πληροφορικής και Μηχανικών Η/Υ στην ΣΤΕ.

Η Σχολή ΣΔΟ του ΤΕΙ Μεσολογγίου διαθέτει υποδομές σημαντικά μικρότερης δυναμικότητας, σε όλα τα επίπεδα. Είναι απόλυτα κατανοητό πως τα δυο αυτά Τμήματα είναι αδύνατον να δεχθούν και να απορροφήσουν τους μετακινούμενους 6.300 σπουδαστές από την Πάτρα (επιπλέον των δικών τους) αλλά και τους μελλοντικά νεοεισερχόμενους, παρόλη την μείωση εισακτέων που φημολογείται πως θα γίνει στα ΤΕΙ.



Τελικά θα δημιουργηθούν στο Μεσολόγγι δυο Τμήματα με ένα τεράστιο αριθμό φοιτητών το καθένα (υπολογίζονται περίπου 4.500 σπουδαστές στο Τμήμα Λογιστικής και 6.000 σπουδαστές στο Τμήμα Διοίκησης Κοινωνικών Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων και Οργανώσεων). Η ποιοτική εκπαίδευση και διαχείριση τόσων πολλών σπουδαστών τόσο από πλευράς υποδομών όσο και από πλευράς λειτουργικότητας είναι αδύνατη. Η

υποβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης είναι αναπόφευκτη.

Δημιουργούνται εύλογες απορίες για τα εργαστήρια της νέας ΣΔΟ στο Μεσολόγγι. Τι θα απογίνουν τα υπάρχοντα εργαστήρια στην Πάτρα (πολλά και εξειδικευμένα εργαστήρια Η/Υ αλλά και μεγάλα εργαστήρια του Τμήματος Τουριστικών Επιχειρήσεων). Θα απαξιωθούν από την αχρησία ή θα μεταφερθούν; Στην 2η περίπτωση τίθεται θέμα κτιριακών υποδομών στο Μεσολόγγι. Σε κάθε περίπτωση, η ανάγκη να φτιαχτούν καινούρια εργαστήρια στο ΤΕΙ Μεσολογγίου θα διπλασιάσει το κόστος της μετακίνησης μας.

Ακόμα και η ίδια η πόλη του Μεσολογγίου, η οποία μπορεί να έχει μια βαριά ιστορική παράδοση, είναι μια κωμόπολη περίπου 20.000 κατοίκων με μικρής εμβέλειας οικονομική και επιχειρηματική δραστηριότητα που δεν μπορεί να παρέχει ευκαιρίες και εκπαιδευτικά ή ερευνητικά ερεθίσματα στους σπουδαστές μας. Με άλλα λόγια επιχειρείται η μετακίνηση πολυπληθών τμημάτων που έχουν αντικείμενο στην οικονομία και διοίκηση σε αγροτική – μικρή αστική περιοχή. Ακόμα και η ίδια η τοπική κοινωνία όμως αναρωτιόμαστε πως θα φιλοξενήσει τους σπουδαστές που θα είναι σχεδόν σε αριθμό ίσοι με τους κατοίκους. Μπορούμε να φανταστούμε που θα εκτιναχθούν τα ενοίκια των λίγων ενοικιαζόμενων διαμερισμάτων; Μήπως τελικά η μετακίνηση αυτή έρχεται να εξυπηρετήσει σκοπιμότητες

που το σχέδιο Αθηνά θέλει να εξαλείψει;

. Επισημάνεις/συμπεράσματα από την προηγούμενη ανάλυση

Δεν είναι δυνατόν το έλασσον να απορροφά το μείζον.

Εφιστούμε την προσοχή όλων των αρμοδίων φορέων σε αυτό το ολέθριο λάθος που μόνο αρνητικές συνέπειες μπορεί να έχει τόσο στον τομέα της εκπαίδευσης με την υποβάθμιση των εκπαιδευτικών υπηρεσιών αλλά και στον τομέα της οικονομικής διαχείρισης, αφού δημιουργεί ουσιαστικά την ανάγκη της ίδρυσης ενός καινούριου ΤΕΙ με την κατασκευή νέων υποδομών, νέων κτιρίων, νέων εγκαταστάσεων. Και όμως όλες αυτές οι αρνητικές

συνέπειες μπορούσαν να αποφευχθούν με την ορθολογική αξιοποίηση των υποδομών του ΤΕΙ της Πάτρας και τη διατήρηση της Σχολής μας στη θέση στην οποία έχει καταξιωθεί επί 40 χρόνια.

Μεταφέροντας την αγωνία του εκπαιδευτικού προσωπικού της Σχολής και κυρίως των χιλιάδων δοκιμαζόμενων σπουδαστών που θα υποστούν σε περίοδο κρίσης τις πολύπλευρες επιπτώσεις της μετακόμισής τους σε έναν άλλο τόπο χωρίς κανένα όφελος για την ποιότητα των σπουδών τους αλλά αντίθετα με τον κίνδυνο της υποβάθμισής τους, εφιστούμε την προσοχή των αρμοδίων φορέων στο θέμα αυτό και ελπίζουμε για την κατανόηση των εύλογων επιφυλάξεών μας.

Συμπερασματικά, η ενσωμάτωση της Σχολής ΣΔΟ του ΤΕΙ Πάτρας από την αντίστοιχη σχολή του ΤΕΙ Μεσολογγίου είναι άδικη, άλογη και ακαδημαϊκά απαράδεκτη. Συγκεκριμένα:



Άδικη για τις χιλιάδες των φοιτητών της που πρέπει εν μέσω οικονομικής κρίσης να αλλάξουν τόπο διαμονής, να υποβληθούν σε τεράστια έξοδα χωρίς αντίκρισμα και σίγουρα να καθυστερήσουν το πτυχίο τους.

Χωρίς λογική γιατί καταργεί παλαιά τμήματα με υψηλή ζήτηση από τους υποψηφίους, αλλάζει τον εκπαιδευτικό στόχο καλώς οργανωμένων τμημάτων, εκμηδενίζει την προσπάθεια και το παραχθέν έργο και τις υποδομές πολύ παλαιών και αναγνωρισμένων τμημάτων. Παράλληλα θα απαιτήσει σημαντικό κόστος υλοποίησης με αποτελέσματα κατώτερα της υφιστάμενης κατάστασης.

Υποβαθμίζει σημαντικά την παρεχόμενη εκπαίδευση γιατί δημιουργεί νέα τεράστια σε σπουδαστικό πληθυσμό Τμήματα με δυσανάλογες υποδομές και με έδρα σε ένα σχετικά μικρό αστικό κέντρο το οποίο δεν μπορεί να προσφέρει τους απαραίτητους όρους ακαδημαϊκής και επαγγελματικής ολοκλήρωσης της ανώτατης εκπαίδευσης.

Τελικώς το σχέδιο «ΑΘΗΝΑ» για το ΤΕΙ Πατρών είναι αντίθετο με τις βασικές αρχές του ίδιου του σχεδίου Αθηνά.



Ε. Οι προτάσεις μας

Με γνώμονα την ενίσχυση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που παρέχει η ΣΔΟ του ΤΕΙ Πάτρας και σύμφωνα με τα επιστημονικά, οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια που έχουν τεθεί για την επανασύσταση του ακαδημαϊκού χάρτη Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων καταθέτουμε τις ακόλουθες προτάσεις:

1)   Τη συγχώνευση των Τμημάτων Διοίκησης Επιχειρήσεων, Τουριστικών Επιχειρήσεων και Εμπορίας και Διαφήμισης σε ένα Τμήμα με τίτλο Διοίκηση Επιχειρήσεων και Τουρισμού μέσα στο πρόγραμμα σπουδών του οποίου θα υπάρχουν κατευθύνσεις που θα καλύπτουν τα γνωστικά αντικείμενα και εξειδικεύσεις των προαναφερόμενων τμημάτων όπως και τα αντίστοιχα επαγγελματικά δικαιώματα. Επίσης με αυτό τον τρόπο θα είναι σχετικά απλή η μετάβαση των 3 προγραμμάτων σπουδών σε ένα πρόγραμμα καθώς και η αντιστοιχία μαθημάτων.

2)    Τη συγχώνευση των Τμημάτων Επιχειρηματικού Σχεδιασμού και Πληροφοριακών Συστημάτων και Εφαρμογών Πληροφορικής στη Διοίκηση και Οικονομία σε ένα Τμήμα

στο πρόγραμμα σπουδών του οποίου θα υπάρχουν κατευθύνσεις που θα καλύπτουν τα γνωστικά αντικείμενα και εξειδικεύσεις των προαναφερόμενων τμημάτων όπως και τα αντίστοιχα επαγγελματικά δικαιώματα. Επίσης με αυτό τον τρόπο θα είναι σχετικά απλή η μετάβαση των 2 προγραμμάτων σπουδών σε ένα πρόγραμμα καθώς και η αντιστοιχία μαθημάτων.

3) Την απορρόφηση του Τμήματος Λογιστικής του ΤΕΙ Μεσολογγίου από το Τμήμα Λογιστικής Πατρών. Η απορρόφηση αυτή τεκμηριώνεται πλήρως από την υφιστάμενη κατάσταση στα δυο Τμήματα (υποδομές, προσωπικό, προγράμματα σπουδών).

Οι ανωτέρω προτάσεις θεωρούμε ότι πληρούν τα κριτήρια που τέθηκαν για την διαμόρφωση του σχεδίου Αθηνά όπως:

Α. Σύνθεση γνωστικών αντικειμένων με πλήρη προγράμματα σπουδών ( περίπτωση 1 και 2).




Β. Ελάττωση της χωρικής διασποράς τμημάτων με το ίδιο γνωστικό αντικείμενο (περίπτωση 3 ) με επιπλέον στόχο την αναβάθμιση των σπουδών και της ερευνητικής δραστηριότητας Γ. Γνωστικά αντικείμενα των νέων Τμημάτων της ΣΔΟ τα οποία συμπλέουν πλήρως με τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος και της ευρύτερης περιοχής (περιπτώσεις 1,2,3)



. Ορθολογική αξιοποίηση και χρήση των κτιριολογικών και υλικοτεχνικών υποδομών που διαθέτει η ΣΔΟ του ΤΕΙ Πάτρας η οποία υποδομή μπορεί να καλύψει επαρκώς τα διαμορφούμενα προγράμματα σπουδών. (περιπτώσεις 1,2,3)



Ε. Η συγχώνευση 5 Τμημάτων της ΣΔΟ σε 3 Τμήματα θα βελτιώσει σημαντικά την στελέχωση των Τμημάτων με το κατάλληλο Διδακτικό Προσωπικό. (περιπτώσεις 1,2,3)





Πάτρα, 4/2/2013

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου